❗️❗️Prosíme zákazníkov o dodržanie všetkých vládnych nariadení❗️❗️ - Vstup a pohyb v predajniach len s nasadeným rúškom! - Vstup do predajne je povolený len vyhradenému počtu zákazníkov, ktorý je vyznačený na dverách predajne - Jednorazové rukavice alebo dezinfekčné prostriedky máme pripravené pri vstupe do predajne

4 dobré rady ako zdolať každý kopec

Cieľom rozumnej jazdy do kopca je čo najmenej sa trápiť. Keď ste na výlete, alebo ak používate bicykel ako dopravný prostriedok, určite nie je vašim cieľom prísť na kopec s jazykom medzi špicmi. Jazda do kopca sa dá zvládnuť viacerými technikami, záleží od kopca samotného a vašej kondície. Vyskúšajte, ktorý spôsob vám najviac vyhovuje.

1. Vybehnite na kopec s využitím rýchlosti

Táto technika sa dá použiť, keď je kopec krátky, čo zistíte napríklad tak, že dovidíte na jeho vrchol. Pod kopcom naberte rýchlosť na ťažšom prevode a keď začnete strácať rýchlosť, zvoľte ľahší prevod, až kým nevyjdete na kopec. Do krátkeho kopca sa dá šliapať aj v stoji, čo je však náročnejšie na stehenné svaly.

2. Do dlhšieho kopca použite všetky prevody

Aj pod dlhším kopcom je dobré nabrať rýchlosť, rozdiel je v tom, že doňho budete šliapať dlhšie a použijete viac prevodov ako pri kratšom. Všeobecne platí, že do kopca treba voliť ľahší prevod, ktorý vám umožní rýchlejšiu frekvenciu šliapania. Môžete zvoliť aj stredný a šliapať viac silou, ale dajte pozor, aby vás nezastavila nerovnosť, či pokĺznutie. Ani úplne najľahší prevod však nie je ideálny, pretože môžete stratiť rovnováhu a hrozí pád.

Podraďovanie v kopcoch si treba vyskúšať - treba podradiť skôr ako prídete o zotrvačnosť. Nezabudnite, že prevody zmeníte len vtedy, ak budete točiť pedálmi, bez toho sa reťaz nepresunie. V kopcoch platí to isté ako na rovine, ideálne je voliť prevod tak, že ak je reťaz na najväčšom ozubenom kolese vpredu (najťažší prevod), tak vzadu voľte približne z prvej polovice najmenších ozubených kolies. Nekombinujte vpredu najľahší prevod (najmenšie koliesko) a vzadu najťažší (najmenšie koliesko). Riskujete kríženie reťaze, prípadne jej príliš veľké uvoľnenie.

3. Ak nevládzete, choďte peši

Možno sa vám zdá táto rada ako zlyhanie, ale nie je to pravda. Vždy máte možnosť v kopci zosadnúť a bicykel na vrchol vytlačiť. Netrápte sa na tým, a nevšímajte si „borcov“, ktorí prefičia okolo vás. Aj vám to pôjde, keď získate primeranú kondíciu a nájdete váš vlastný spôsob, ako kopec vyjsť. Nezabudnite, že bicyklujete najmä pre radosť.

4. E-bike zdolá kopec za vás

Najlepšia technika na záver - zaobstarajte si e-bike, a už nesadnete na nič iné. Elektrobicykel má elektrický motor, ktorý slúži ako výpomoc pri šliapaní do pedálov. Vytvorí pocit, že sa bicyklujete na rovine aj vtedy, keď práve idete do kopca. Práve vďaka elektromotoru zdoláte mierny kopec alebo zvlnený terén tak, že si ani nevšimnete. Nebude vám robiť problém ani väčšie prevýšenie, na ktoré by ste si inak možno netrúfli. Pokojne sa môžete pridať ku skupine zdatných cyklistov s lepšou kondičkou na obyčajných bicykloch a užijete si nielen spoločný rozjazd, ale aj dojazd do cieľa.

Cyklopočítač umiestnený na riadidlách ovláda motor a umožňuje vám zvoliť si, koľko energie navyše vám motor poskytne. Nastavenia sa rôznia, zvyčajne máte k dispozícii štyri „rýchlosti". Najnižšia pridá k vášmu výkonu približne 25 % pomoci a najvyššia dokáže ísť až k 300 %! Pozor, keď nepedáluje, motor nepracuje, takže žiadna motorka to nie je...

Veľa nástrah skrýva aj jazda dolu kopcom. Určite sa nenechajte strhnúť rýchlosťou a vždy sa snažte pribrzďovaním udržať takú rýchlosť, aby ste boli schopní zabrzdiť. Kým nezískate skúsenosti, jazdite radšej pomalšie ako rýchlejšie.