❗️❗️Prosíme zákazníkov o dodržanie všetkých vládnych nariadení❗️❗️ - Vstup a pohyb v predajniach len s nasadeným rúškom! - Vstup do predajne je povolený len vyhradenému počtu zákazníkov, ktorý je vyznačený na dverách predajne - Jednorazové rukavice alebo dezinfekčné prostriedky máme pripravené pri vstupe do predajne

Ako bicyklovanie pomáha kĺbom a kŕčovým žilám

Je všeobecne známe, že bicyklovanie je šetrnejšie ku kĺbom ako iné športy, napríklad beh či turistika. Je to tým, že pri bicyklovaní nie sú kĺby natoľko zaťažované nerovnosťami terénu. Bicyklovanie však dokáže oveľa viac ako "len" šetriť kĺby, dokáže zmierniť príznaky artrózy, spomaliť opotrebenie kĺbov a zlepšiť stav ľudí trpiacich bolesťami.

Bicyklovanie pomáha kĺbom

Ochorenie pohybového aparátu, najmä kĺbov, patrí medzi veľmi časté choroby. Podľa lekárskych štatistík je to druhé najčastejšie ochorenie ľudí od 30 do 50 rokov. Kĺby sa začínajú opotrebovávať už v dvadsiatke, v päťdesiatke má artrózu väčšina z nás. Artróza je degeneratívne (strata schopnosti, úpadok) ochorenie chrupavky a následne i ostatných priľahlých tkanív kĺbu. Toto ochorenie môže roky zotrvať v pokojnom stave a dlho o ňom ani nemusíte vedieť. Začína poškodením chrupavky v kĺbe, nasleduje bolesť po námahe, neskôr aj v pokoji, stuhnutosť postihnutých kĺbov. Končí výmenou kĺbu za umelý.

Najviac sú preťažované kĺby, ktoré nesú našu váhu, teda kolená, bedrové kĺby a chrbtica najmä v krížovej oblasti. Tu vzniká artróza najskôr a tu ju pacient aj najčastejšie pociťuje. Lekári radia udržiavať si nízku hmotnosť, nepreťažovať jednostranne kĺby a chrbticu, nosiť vhodnú obuv a primerane športovať. Možno vás to prekvapilo, pretože ľudia majú skôr tendenciu postihnutý kĺb šetriť ako namáhať. Opak je pravdou, aj artrotický kĺb potrebuje pohyb, kĺb však treba zaťažovať, ale nie preťažovať. Nadmerné šetrenie kĺbu vedie k obmedzeniu pohyblivosti a jeho stuhnutiu. Zo športov treba uprednostniť bicyklovanie, plávanie a rýchlu chôdzu.

Odborníci z cyklopredajní hovoria, že kĺby sú asi najčastejšou výhovorkou, prečo u veľa ľudí odhodlanie športovať upadne. Večer zaspávajú s myšlienkou, ako budú od zajtra zdravo žiť a pravidelne bicyklovať. Pri rannom vstávaní ich však pichne v kolene a už sa na to pozerajú menej nadšene. Pritom je vedecky dokázané, že práve pohyby, ktoré pri bicyklovaní vykonávame, majú na organizmus a najmä na kĺby len a len priaznivé účinky. Práve preto je bicykel veľmi vhodným prostriedkom pre ľudí trpiacich nadváhou, ktorí chcú niečo spraviť pre svoje zdravie a zároveň nezaťažovať kĺby. Lekári odporúčajú bicyklovanie aj v rámci rehabilitácie, pretože zlepšuje kvalitu a silu svalovo-šľachového aparátu.

Ako vďaka bicyklu predídete kŕčovým žilám

Trápia vás kŕčové žily (odborne varixy)? Väčšina ľudí nepovažuje krčové žily za vážny zdravotný problém a o ich liečbu sa zaujíma predovšetkým z estetických dôvodov. Ide však o diagnózu, ktorú by sme nemali podceňovať.

Pokiaľ nemáte veľké a vyklenuté kŕčové žily nad úroveň kože, pomôže vám bicyklovanie. Na vývoji kŕčových žíl sa totiž okrem iných faktorov podieľa aj ochabnutie svalstva lýtok a stehien. Ak tieto svaly začnete posilňovať, chlopne hlbokých predkolenných žíl budú lepšie pracovať a vyprázdňovať krv zo žilového systému. Upraví sa žilová hypertenzia, ktorá pri dlhom sedení alebo státí spôsobuje opuchy, syndróm bolestivých nôh, pocit únavy a v neskorších štádiách aj vznik kŕčových žíl. Pozor, ak sú vaše povrchové žily veľké, vyklenuté nad úroveň kože, jedinou účinnou liečbou je nosenie kompresívnych pančúch a užívanie liekov, ktoré ovplyvňujú žilové steny.

Prevencia má cenu zlata

Lekárska prax ukazuje, že pri varixoch bohužiaľ nie je nikde zaručené, že po odstránení kŕčových žíl sa toto ochorenie nevráti. Lekár sa však väčšinou po vyšetrení dopplerom (druh sonografie) vie vyjadriť k tomu, aká je u konkrétneho pacienta perspektíva recidívy (návratu ochorenia). Záleží aj na tom, či pacient naďalej preťažuje svoje nohy dlhým sedením, či státím. Z toho vyplýva, že prevencia v podobe rekreačného bicyklovania je veľmi dôležitá. Pri kŕčových žilách sú vhodné športy, pri ktorých sa chodí, behá, namáhajú sa svaly na nohách - turistika, jogging, rýchla chôdza, bicyklovanie, plávanie. Kľúčom úspechu je pravidelnosť. Ak si každý deň nájdete hoci len 30 minút na cvičenie, výsledky na seba nenechajú dlho čakať.

Kŕčové žily patria k najrozšírenejším civilizačným ochoreniam, ktoré postihuje žilový systém dolných končatín, pričom u žien sa kŕčové žily vyskytujú až trikrát častejšie ako u mužov.  Podľa štatistík trpí touto nepríjemnou poruchou viac ako polovica populácie. Veľký podiel má na tom sedavý spôsob života, obezita a stúpajúci vek. Najvyšší čas teda vytiahnuť bicykel a dať si do tela, v tomto prípade do nôh!

spracované, zdroj: liek.beautywoman.sk, MUDr. Miroslav Demitrovič, PhD., vedúci lekár Ortopedickej kliniky ružinovskej nemocnice v Bratislave, pluska.sk, cievny chirurg MUDr. Tibor Molčan